top of page
All Posts


Automatic Train Operation ATO
Automatic Train Operation, met als doel de treinsnelheid automatisch te regelen, dient om de capaciteit van het spoor te verhogen, de punctualiteit te verbeteren en de energie-efficiëntie te optimaliseren.
-
1 sep2 minuten om te lezen


Sturing van het treinverkeer
Beheersing en beveiliging van het treinverkeer zorgt ervoor dat treinen veilig en efficiënt kunnen rijden.
-
1 sep3 minuten om te lezen


ERTMS in Nederland (presentatie 2023)
Het door ProRail en Thales gepresenteerde Central Safety System is de kern voor ERTMS in Nederland.
-
1 sep2 minuten om te lezen


ATB Vv
Het doel van ATB Vv is te voorkomen dat een trein een stoptonend sein passeert.
-
31 aug16 minuten om te lezen


ATB+ en ATBL
Op trajecten met ATB-EG kan met ATB+ een trein met ATBL tijdelijk 160 km/h rijden
-
31 aug2 minuten om te lezen


Seinwezen ontwikkelingen na de tweede wereldoorlog (1945-1990)
Een overzicht van technologieën van na de Tweede Wereldoorlog voor beveiliging en de bediening ervan.
-
31 aug11 minuten om te lezen


ATB Nieuwe Generatie
ATB Nieuwe Generatie is een punt-beïnvloedingssysteem dat werkt met remcurvebewaking.
-
31 aug21 minuten om te lezen


Cursus TA - Algemeen
Een algemene beschrijving van het ontstaan van de spoorwegen, het seinwezen en het seinreglement, zoals gebruikt in de cursus Technisch Ambtenaar.
-
31 aug11 minuten om te lezen


ATB Eerste Generatie
ATB Eerste Generatie is in de jaren '60 van de vorige eeuw gekozen en tot op heden functioneel vrijwel ongewijzigd.
-
31 aug28 minuten om te lezen


Geschiedenis ATB: Overleg met GRS
Indruk van het verslag van de bespreking tussen GRS en NS in Rochester, waarin wordt afgesproken hoe in Nederland de ATB zal gaan werken en beproefd zal worden.
-
31 aug5 minuten om te lezen


Overwegbeveiliging toen
De automatische overwegbeveiliging zoals we die nu in hoofdzaak kennen vind zijn oorsprong in ongeveer 1929.
-
31 aug15 minuten om te lezen


Lichtgeleidersein
Lichtgeleiderseien maken het mogelijk de halogeenlampen te vervangen zonder de treindienst te hinderen. Maar LED's gaan veel langer mee dan halogeenlampen.
-
31 aug2 minuten om te lezen


Sein type D
Het sein type D is een door GRS gemaakt hoog geplaatst lichtsein met drie lampen.
-
31 aug1 minuten om te lezen


Geschiedenis van Treindetectie
De simpelste en oudste uitvoering van een spoorstroomloop is uitgevonden door William Robinson in 1870.
-
31 aug3 minuten om te lezen


Sein en seinmechanisme type SA
De SA seinen vormde de bouwstenen van het seinstelsel 1946 als enkelvoudig en drie-hoogte sein en zijn bij de moderniseringen en inbouw-ATB projecten vervangen door de D en AY seinen.
-
31 aug5 minuten om te lezen


Elektronische Beveiligingen SIMIS
Elektronische beveiligingen van Siemens met de naam SIMIS zijn geschikt voor grote tot zeer grote emplacementen.
-
31 aug3 minuten om te lezen


Invoering van Elektronische Emplacementsbeveiliging en Computer Based Beveiliging
Rond 1989 begon in Nederland bij NS, GVB en RET het tijdperk van de elektronische beveiligingen voor emplacementen van verschillende leveranciers.
-
31 aug3 minuten om te lezen


PLC Interlocking - Eurolocking
Een PLC Interlocking is een COTS systeem met specifieke logica voor spoorwegbeveiliging.
-
31 aug3 minuten om te lezen


Niet-automatische blokstelsels
Beschrijving van niet-automatische blokstelsels, al dan niet destijds in gebruik bij de Nederlandse Spoorwegen.
-
31 aug2 minuten om te lezen


Geschiedenis NX-systeem
In de lange geschiedenis van het NX-systeem zijn verschillende varianten ontstaan; een kort overzicht.
-
31 aug7 minuten om te lezen
bottom of page

