top of page
IRSElogo-horizontal.png

Bediening van de beveiliging

  • 1 sep
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 20 okt

De bediening van de beveiliging wordt gezien als onderdeel van de totale sturing van het treinverkeer.

Treindienstleiding vroeger; bron onbekend
Treindienstleiding vroeger; bron onbekend

De beveiligingsinstallatie controleert of aan de eisen voor veilig treinverkeer wordt voldaan; in principe controleert de bediening van de beveiliging alleen, of het instellen van rijwegen en het individueel bedienen van wissels, grendels, enz. mogelijk is. Vervolgens houdt bediening in zijn simpelste vorm in het geven van instel commando’s voor rijwegen t.b.v. individuele treinen op emplacementen, c.q. van en naar de vrije baan. De bediening is vergaand geconcentreerd op de grotere stations. Vrije banen werken automatisch, en de treindienstleider heeft nauwelijks signaleringen die hem vertellen hoe het proces zich daar afspeelt, noch mogelijkheden om dat proces te beïnvloeden.

 

In de Nederlandse praktijk wordt er zoveel mogelijk voor gezorgd dat bedienend personeel geen handelingen met veiligheidsverantwoording kan of hoeft uit te voeren. In storingssituaties, als de techniek het heeft laten afweten, kan echter niet voorkomen worden dat die veiligheidsverantwoording weer van techniek naar mens verschuift, tenzij men zou willen accepteren dat de treindienst stil blijft liggen. Waar dergelijke handelingen toch noodzakelijk zijn als gevolg van niet geheel afgereden rijwegen of storingssituaties, dient de beveiliging optimaal waarborgen te bieden tegen het ontstaan van gevaar bij het uitvoeren van noodbedieningen. In vergelijking met het buitenland valt op dat de Nederlandse verkeersleiding de mogelijkheid hulpfuncties te benutten om de treinenloop zoveel mogelijk gaande te houden afwijst. De intensieve treinenloop is daar de reden voor.

 

Moderne schermweergave voor de treindienstleider, foto MW
Moderne schermweergave voor de treindienstleider, foto MW

De centralisatie van de bediening, die al vanaf de jaren 60 en 70 plaatsvindt, heeft uiteraard rationalisatie van de bedrijfsvoering als motief. Dat de span of control toenam leidde gecombineerd met de toenemende intensiteit van de dienstregeling tot de behoefte aan meer procesinformatie en overzicht. Treinnummervolgsystemen en bediening met behulp van beeldschermen in de EBP volgden.

 

Dit cumuleerde in de ontwikkeling van binnen het VPT project als een suite van geïntegreerde en geïnformatiseerde beheersingssystemen. Die ontwikkeling is nog steeds gaande en oplettende belangstellenden zal zijn opgevallen dat, net als in alle complexe automatiseringsprojecten, problemen met de performance, functionaliteit en de gebruikersacceptatie optreden.

 

Het is de moeite waard te constateren dat de consequente scheiding tussen beveiliging met en beheersing zonder veiligheidsrelevante techniek, wel leidt tot de mogelijkheid beheersingssystemen (relatief) snel en flexibel te ontwikkelen.


Bronnen en Links:


Opmerkingen


bottom of page