top of page
IRSElogo-horizontal.png

Cursus Spoorstroomlopen

  • 30 sep
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 20 okt


ree

De uitvinding van het spoorrelais door William Robinson in 1870 vormt in de 21e eeuw nog steeds de basis van een groot deel van de beveiligingsinstallaties in Nederland, de spoorstroomloop voor treindetectie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit cursusboek nog steeds actuele informatie bevat, het lezen waard. We citeren uit het oude cursusboek:


Een kenmerk van de automatisering is dat niet mensen controleren of een trein in haar geheel een bepaald punt gepasseerd is, maar dat dit met technische middelen geschied. Men mag i.h.a. pas toestemming aan een trein geven om een blok binnen te rijden, wanneer men geconstateerd heeft dat het betreffende blok vrij is. Om deze functie van de mens over te nemen zal men een systeem moeten maken waarbij het gehele blok gecontroleerd wordt op de afwezigheid van treinen of ander spoorwegverkeer. Een afgebroken treindeel wordt in het oude systeem altijd door de wachter opgemerkt, daar hij dan het sluitsein mist. Nu zal dit op een of andere wijze d.m.v. technische apparatuur gedetecteerd moeten worden.

Een goede manier om dit te doen, werd mogelijk door de uitvinding van de Geïsoleerde Spoorstroomloop door William Robinson ín 1870. Dit systeem vormde de basis van het beveiligingssysteem, zoals het in de Verenigde Staten is ontwikkeld. Dit systeem is door de NS overgenomen in de vorm zoals GRS dat levert, en wordt nog steeds toegepast . Er zijn echter ook andere systemen. De Zwitsers kenden b.v. rond de eeuwwisseling al assentellers als detectiemiddel en pasten dit toe in hun tunnels.

In dit boek zal echter alleen ingegaan worden op het systeem van Geïsoleerde Spoorstroomlopen en zullen de schakelingen behandeld worden die op dit systeem berusten.


In de loop van de jaren is het in toenemende mate een complexe zaak geworden om de spoorstroomloopcircuits zodanig te dimensioneren dat aan alle eisen van veiligheid en betrouwbaarheid wordt voldaan. Toenemende tractiestromen enerzijds en het gebruik van spoorstroomloopcircuits t.b.v. ATB code-overdracht anderzijds hebben in belangrijke mate tot deze situatie geleid.

Dit boek is ontstaan in een periode waarin gewerkt wordt aan een meer verfijnd stelsel van specificaties en een beter vastgelegd begrippenkader.


Het hele cursusboek treft u hier aan:



Bronnen en Links:




Opmerkingen


bottom of page