top of page
IRSElogo-horizontal.png

Toonfrequent Spoorstroomlopen

  • 26 aug
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 21 okt

ree

Dit is een type spoorstroomloop dat geen mechanische elektrische-scheidingslassen nodig heeft en daardoor de voorkeur geniet bij toepassing op lang-gelast spoor.


Een toonfrequentspoorstroomloop kan echter niet, of met grote moeite, ATB-code genereren. In Nederland is dat toegepast in Venlo.

Bij gebruik van toonfrequente spoorstroomlopen worden de fysieke grenzen van een individuele sectie gevormd door een 'afgestemde' zone, in plaats van door ES lassen in de spoorstaven. Aangrenzende en parallelle spoorstroomlopen werken dan op verschillende audiofrequenties. Elke sectie reageert op zijn eigen frequentie maar niet op een andere. Het is mogelijk om, met een zorgvuldig ontwerp, een korte overlap in het midden van de afgestemde zone te regelen, waar beide spoorstroomlopen effectief worden kortgesloten door een trein en korte voertuigen dus niet “kwijt” kunnen raken.

Het gebruik van toonfrequente spoorstroomlopen is niet altijd een haalbare oplossing in complexe wissel- en kruisingslay-outs, zowel in verband met de benodigde lengte voor de elektrisch sectiescheidingen en door de complicatie van de aanzienlijke spoorstaaf impedantie in verband met serieschakelingen van de wisseldelen. In dergelijke gevallen kunnen bijvoorbeeld beide takken van het wissen apart worden geïsoleerd, met in beide takken een ontvanger, waarvan de spoorvrijmeldingen dan worden gecombineerd.

Gemoduleerde c.q. gecodeerde toonfrequent spoorstroomlopen worden vaker gebruikt omdat ze zijn geoptimaliseerd voor immuniteit. Deze trend is deels het gevolg van de toepassing van driefase tractie, die veel harmonischen produceren waarvan sommige sterke aandelen kunnen hebben zijn in de tractieretourstromen. In de praktijk maakt het frequentiebereik van moderne driefasige tractie-eenheden het een uitdaging om frequenties te vinden die geschikt zijn voor spoorstroomlopen.

Dit is ook een van de redenen waarom er een trend is om assentellers te gebruiken als de moderne vorm van treindetectie. In Nederland wordt deze problematiek op het hoofdspoornet nog verergerd door de noodzaak en moeilijkheid om op dit soort spoorstroomlopen een ATB-codestroom te superponeren, daarom is het gebruik van toonfrequentspoorstroomlopen hier dan ook nooit van de grond gekomen.


Bronnen en Links:


Opmerkingen


bottom of page