top of page
IRSElogo-horizontal.png

Assentelsystemen

  • 22 aug
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 14 okt

Assentelsystemen zijn functievervullers voor de functie Treindetectie.


Inleiding

Een assenteller is een (relatief) moderne vorm van treindetectie; het systeem telt het aantal wielassen van treinen die een sectie in- en uitgaan en bepaalt zo of een sectie vrij of bezet is. Assentellers werden tot in de jaren 80 gezien als veilig, maar duur en relatief onbetrouwbaar.

Moderne assentellers hebben wat dat betreft een inhaalslag gemaakt. Bovendien hebben we met de detectieproblematiek en de interferentie door moderne tractie systemen ook met spoorstroomlopen heel wat te stellen gehad. Tegenwoordig zijn assentellers vaak het treindetectiemiddel dat de voorkeur geniet. ProRail heeft in de 80’er jaren op de nevenlijnen samen met ATB NG assentellers geïnstalleerd en baseert er de treindetectie voor de ETCS uitrol op (zolang er nog geen ETCS fase 3 met autolokalisatie van treinen is). Dat kan zodra er geen ATB EG codestroom in sectie meer nodig is.


Assentelsystemen: alleen reset en herstart, of ook redundantie in telpunten met een evaluator

 

Als niet-zelfherstellende assentellers worden toegepast, is één van de nadelen dat ze af en toe gestoord raken en niet zelfherstellend zijn. Storingen kunnen ontstaan door stroomuitval, externe beïnvloeding of tijdens en na werkzaamheden. Je moet een assenteller dus kunnen resetten om het baanvak weer in bedrijf te krijgen en dat gaat met diverse risico’s gepaard. De procedurele oplossingen daarvoor wringen met de Nederlandse seinwezenpraktijk, omdat ze in enigerlei vorm veiligheidsverantwoording bij de mens leggen en eigenlijk een vorm van veilige bediening en registratie in een logboek vereisen. 


Zie voor meer informatie hierover de tekst onder het resetten en herstarten van assentelsystemen.


ProRail gebruikt de assentellers Az L90-4 en Az LM. In deze post wordt verder ingegaan op het type assenteller AzLM van Thales, omdat deze de basis is voor verdere toepassing in combinatie met ETCS in Nederland en uitgevoerd kan worden met redundantie van detectie-informatie. Toepassing van assentellers is uitsluitend mogelijk als vanwege de gecombineerde werking van spoorstroomlopen met ATB EG afgestapt kan worden, m.a.w. als al het materieel op zo'n traject van ERTMS is voorzien.

Overigens, Hitachi Rail heeft inmiddels de spoorwegtechnologiedivisie van Thales, inclusief treinbeveiliging, besturings-, telecommunicatie-, toezicht- en ticketing systemen, overgenomen.


Een AzLM-toepassing

Betrouwbare treindetectie is essentieel voor de veilige exploitatie. Dit maakt de beschikbaarheid van de systeemcomponenten van cruciaal belang voor het gehele systeem.

Tegelijkertijd beperken de eindige MTBF-waarden van de afzonderlijke systeemcomponenten de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het systeem. De enige manier om deze beperking te overwinnen is door middel van redundantie. In andere transportmodi met hoge veiligheidseisen, zoals bij de luchtvaart, wordt ervan uitgegaan dat alle componenten die essentieel zijn voor de veiligheid, meervoudig redundant zijn.

 

In het systeem AzLM kan een analyse uitgevoerd worden aan de basisoorzaken van sectiestoringen, die worden veroorzaakt door de buitenapparatuur. Hoewel de binnenapparatuur bij spoorwegen goed beschermd is tegen elke vorm van impact van buitenaf, zijn de buitenomstandigheden veel complexer te beheersen. Storingen in detectiepunten van de ondersteunende infrastructuur, zoals bekabeling, zijn niet volledig te voorkomen. Om de beschikbaarheid van een treindetectiesysteem te verbeteren, is oplossing ontwikkeld op basis van redundantie van detectie-informatie. Deze oplossing ondersteunt het gebruik van redundante detectiepunten zonder aanpassingen aan de interface met de interlocking. De informatie van beide detectiepunten wordt geëvalueerd en gesynchroniseerd door de Axle Counter Evaluator ACE. Bij inconsistentie in de telinformatie of een storing markeert het systeem het betreffende detectiepunt als defect en gebruikt het de informatie van het redundante detectiepunt.

Bron: Thales, voorbeeld toepassing in een tunnel
Bron: Thales, voorbeeld toepassing in een tunnel

Dankzij de redundantie blijft de exploitatie van het spoor ononderbroken, terwijl de onderhoudsmonteur het probleem op afstand kan analyseren en op een geschikt moment kan verhelpen.

Bovendien is het mogelijk dat het systeem alle realtime gegevens levert die nodig zijn ter ondersteuning van conditie-gebaseerd onderhoud, waardoor onderhoudsacties geprioriteerd en geoptimaliseerd kunnen worden. Gedistribueerde systemen kunnen via elk IP-netwerk worden verbonden met de centrale diagnostiek.


Bronnen en Links:


Opmerkingen


bottom of page