top of page
IRSElogo-horizontal.png

Boeken over het seinwezen

  • 9 okt
  • 8 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 15 uur geleden


ree


Geen twee boekenkasten bevatten dezelfde inhoud. Daarom onderstaande suggesties:





Boekbesprekingen

(Op volgorde van verschijnen, meest actueel bovenaan)

Stellwerke / Interlockings (2025)


ree

Hans-Peter Hadorn. Uitgever AS Verlag. ISBN 978-3-03913-061-0. Dit boek behandelt in 372 bladzijden en met meer dan 1000 afbeeldingen de ontwikkeling van interlockings / Stellwerke (want tweetalig) in West- en Centraal-Europa, met een focus op Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Oostenrijk-Hongarije, Polen en Zwitserland. De auteur weet op verrassende wijze de vele voorbeelden overzichtelijk te vergelijken en in te delen naar generatie, nationaliteit, fabrikant en type. Bij de beschrijving van familie van NX-interlockings wordt zelfs eerst ingezoomd op Noord Amerika, en direct daarna ook op Nederland. En ook de handelinrichtingen van de Nederlandse Machinefabriek Alkmaar krijgen de nodige aandacht.


Railway Signalling Principles. Braunschweig (2025), 85 p.

ree

This tutorial E-book is based on the long-standing experience of teaching railway operations and signalling at TU Braunschweig and other universities and higher vocational training institutions in different parts of the world. It explains the fundamental principles all railway signalling systems have in common. This is done in a generic way that does not focus on specific national solutions. It covers basic elements and terms, principles for safe train separation, interlocking principles, automatic train protection, and level crossing protection. It also contains a glossary with definitions of relevant terms.





Signalisation et automatismes ferroviaires/Railway signalling and automation (2013-2023)

Een set van vier leerboeken geschreven door een redactiegroep ten behoeve van de “Mastère Systèmes de transport ferroviares et urbains”, uitgegeven door editions La vie du rail met de “goedkeuring” van de IRSE. Verschenen tussen 2013 en 2023. De auteurs zijn betrokken bij deze met een achtergrond bij de SNCF, de RATP, de leveranciers Alstom, Ansaldo-STS (nu Hitachi Rail) en Siemens en docenten-onderzoekers van de Technische Universiteit van Compiègne. Voor de Engelse versie werden ze geholpen door een specialist van de Britse spoorwegen. De boeken zijn tweetalig Frans en Engels, voor zover mogelijk op tegenoverliggende pagina’s. Dat verklaart deels de omvang maar is ook wel leuk als je je kennis van jargon wilt oefenen en/of toetsen. De besproken systemen en illustraties zijn frans, maar de uitleg van de principes is universeel genoeg om een waardevolle set studieboeken op te leveren, die vooralsnog ook de meest actuele is. Deel 1 is een algemene inleiding in de spoorwegbeveiliging, deel 2 behandelt de beveiligingsfuncties en deel 3 beschrijft de toepassing in systemen en producten. Deel 4 verscheen een aantal jaren na de eerste drie delen als een “update” en introduceert een aantal nieuwe ontwikkelingen (sinds de publicatie van de eerste drie delen) zoals Shift2Rail, Cybersecurity, Trein integriteit en trein lokalisatie (positiebepaling).


Railway Signalling and Interlocking, International Compendium (2019)


ree

Eurail Press, ISBN 978-3-7771-0394-5

Een boek dat op systematische wijze poogt de spoorwegbeveiliging te behandelen vanuit een analyse van functies en principes en daarbij verschillende nationale principes en historische voorbeelden naast elkaar te zetten. De groep auteurs heeft een overwegend universitair karakter, en is overwegend afkomstig uit de Duits sprekende landen en het oostblok. Dat is aan het Engels en de aanpak hier en daar nog wel wat te merken, maar desondanks is het een nuttig boek, dat dieper graaft dan de meeste 'Introduction to ... Railway Signalling" boeken en ook actueler is.




Hebel, Riegel und Signale (2018)

Eisenbahnsicherungstechik in der Schweiz, Entwicklung der mechanischen Einrichtungen.


ree

Auteur Hans G. Wägli, beschrijft Zwitserse Mechanische Beveligingsinstallaties

Tijdens de IRSE-conventie van 2018 presenteerde Hans G Wägli, voormalig perschef van SBB, zijn boek over de geschiedenis en principes van de Zwitserse mechanische beveiligingen. Het is met 476 pagina’s een kloek werk, maar als je Duits kunt lezen, is het de prijs zeker waard. Dit uitgebreide werk geeft op een levendige en onderhoudende manier weer hoe de spoorwegen snel, veilig en efficiënt werden bestuurd in de 19e eeuw. Het vult een gat in de geschiedschrijving van spoorwegtechnologie als onderdeel van de eerste industriële revolutie. Sindsdien zijn de beschreven processen grotendeels geautomatiseerd. Maar zelfs vandaag zijn ze nog steeds gebaseerd op dezelfde principes. In de 19e eeuw begonnen de spoorwegen in de dagen van de eerste de industriële revolutie hun transportdiensten aan te bieden. Er werden steeds meer treinen geëxploiteerd. Het toenemende spoorwegverkeer vereiste communicatie tussen bewegende treinen en de stations, een duidelijke controle van de infrastructuur en een coördinatie van alle betrokkenen. De uitdagingen werden ze meester met technologie die tegelijkertijd nieuw en innovatief was: seintoestellen. Het maakte het mogelijk om het spoorwegvervoer te controleren en te rationaliseren, terwijl tegelijkertijd capaciteit werd vrijgemaakt en bedrijfsrisico's werden verminderd. Gebruikmakend van de technologie van die tijd, bouwend op mechanica, op hendels, schuiven/stangen en seinen. De lezer kan volgen hoe grondig en systematisch de processen van spoorwegoperaties werden geanalyseerd en in mechanische vergrendelingen werden vertaald. De principes van die tijd zijn nog steeds actueel en worden nog steeds gebruikt in digitale beveiligingsystemen. Veel lezers zullen niet meer zo bekend zijn met de technologie, behalve wanneer ze museumspoorwegen en spoorwegmusea bezoeken. Maar het is de moeite waard om erop te wijzen dat mechanische beveiligingen het vermogen hebben om beveiligingsprincipes op een duidelijke en toegankelijke manier te visualiseren. het heeft een hoge aaibaarheidsfactuur en je begrijpt waarom we termen gebruiken als het vergrendelen van wissels en rijwegen. Het is ook daarom dat de term “interlocking” een generieke begrip in het seinwezen is geworden zowel als een werkwoord dat een proces beschrijft waarbij onderling gevaarlijke systeemtoestanden worden uitgesloten, als een zelfstandig naamwoord dat de seinwezen installatie in een station enz. beschrijft. Het feit dat het boek zich duidelijk richt op de Zwitsers / Duitse technologie en haar geschiedenis, zou geen afschrikkende werking moeten hebben, omdat, citerend uit prof Jörn Pachl's boekbespreking: "Het opmerkelijk is dat de vroege ontwikkeling voorafgaand aan de Duitse ontwikkeling in Engeland ook wordt beschreven. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de omstandigheden die leidden tot een afwijking van cascade-vergrendeling met sequentiële afhankelijkheden op basis van het Engelse systeem en de overgang naar de Duitse vergrendelingslogica op basis van routevergrendeling. Dit is tot nu toe niet zo duidelijk beschreven in enig ander werk, tot en met de vergelijking van de notatie van Engelse en Duitse vergrendelingstabellen, [...] leidend tot een geheel ander type vergrendeling." Begrijpen “waarom zij het daar anders doen" is altijd net zo belangrijk voor de ontwikkeling van een seinwezen professional als zich bewust te zijn van het feit dat dat het geval is. Het opent je geest, als je het toestaat, voor alternatieven voor het evangelie dat je werd bijgebracht door je mentors, maar waarschuwt je ook voor enkele van de valkuilen die zich kunnen openen bij het adopteren van buitenlandse producten, of het implementeren van nieuwe technologie. Het begrijpen van ‘basis principes' is belangrijk en daarom zijn boeken als deze hun prijs waard, ook al is die wat hoog. Het boek is rijk geïllustreerd en bevat een indrukwekkende bibliografie. Een advies dat de auteur zelf op de conventie gaf voor het van buiten Zwitserland bestellen, is te letten op de vrij grote verschillen in verzend- en verpakkingskosten vanuit verschillende landen. Het is dus de moeite waard om even te Googlen.


ETCS for Engineers (2011)

ree

Eurail press ISBN: 978-3-7771-0416-4 In 2011 is bij Eurailpress het IRSE boek ETCS for Engineers gepubliceerd. Een leerboek voor ingenieurs geschreven en geredigeerd door en groep "experts" op het gebied van ETCS. Het boek is te bestellen bij PCMMedia.


Korte beschrijving

Traditional railway signalling has long been based on the principle of no more than one train, on any one section of track, at any one time. New technology allows cab-based equipment to replace lineside signals. This gives improved operational performance and better system capacity by redefi ning the concept of the track section. Using continuous position reporting by the train, the section becomes a safe ‘envelope’, within which each train operates. The ‘envelope’ increases or contracts according to the speed of the train, its braking distance and other characteristics. This gives much more flexibility and the closer spacing of trains, without compromising safety principles.


The contents:

  • An introduction to the European Train Control System (ETCS).

  • A description of how ETCS works and the levels at which it may be employed.

  • An exploration of the sub-systems, processes and interfaces.

  • The requirements for system testing, commissioning and certification.

  • Engineering – the technical, organisational and operational requirements.

  • The needs for maintenance, fault-finding and safety monitoring.

System interoperability is a key European Union requirement, and a common approach to signalling in the different countries is a major contributor.

This book was written by experts involved in ECTS development under the leadership of the Institution of Railway Signal Engineers, supported by Eurailpress. It is the latest in a series describing railway signalling and telecommunications systems in use throughout the world. 


Compendium on ERTMS (2009)

ree

Edited by the UIC under the coordination of Peter Winter. Eurail Press. ISBN 978-3-7771-0369-9.

Eeste editie gepubliceerd in 2009. Bestelbaar op PCMedia. Een boek geschreven door een groep oudgedienden, onder leiding van ERTMS "Godfather" Peter Winter. In 260 blz beschrijft het boek de achtergronden en wordingsgeschiedenis van het ERTMS project, de ERTMS functies en architectuur, GSM-R, de potentiële voordelen van ERTMS en de toekomstverwachtingen. Zeker de moeite waard als inleiding tot dit complexe onderwerp.






Introduction to North American Railway Signalling (2008)


ree

IRSE textbook, isbn 978-0-911382-57-0

Introduction to North American Railway Signalling is een IRSE tekstboek in de traditie van Modern Railway Signalling etc. Het is geschreven door de nog jonge North American Section, bevat 210 blz. en vele illustraties. Voor ons een interessant boek, omdat veel van onze beveiligingsprincipes aan de Noord-Amerikaanse praktijk verwant zijn. Bestellen via de IRSE in Londen is gemakkelijker, omdat de Amerikaanse uitgever forse verzendkosten in rekening brengt.



European Railway Signalling, IRSE textbook,. ISBN 0-7136-4167-3 (1995)

ree

Het boek, waar het meest naar wordt verwezen op deze site. De auteurs zijn ieder bekende autoriteiten op het gebied van het seinwezen (geweest...), het boek is wel wat gedateerd, maar zoals bekend: filosofie en principes veranderen niet (snel). Daarom een goed naslagwerk en zo opgesteld dat verschillende landen en systemen goed met elkaar vergeleken kunnen worden.







ree

Level Crossings, the history, development and safety record of level crossings in Britain and Overseas (2008).

Stanley Hall en Peter van der Mark, Ian Allan Publishing (www.ianallenpublishing.com), ISBN 978-0-7110-3308-5

Het is zoals de titel suggereert een overzicht van het ontstaan van overwegen en overwegbeveiliging en ongevallen op overwegen. Het sluit af met een internationaal perspectief van de overwegen in diverse landen en een bibliografie.




Boekenlijst

N.B. Zie o.a. bij Amazon voor (soms 2e hands) exemplaren.

Engels:


Nederlands

  • Het seinwezen der Nederlandse Spoorwegen door J.J. Kapteijn (historisch)

  • Practische Talengids voor Spoorwegpersoneel NS Opleidingsschool (historisch)

  • Vóór de seinen veilig gaan- Jongensboek over Spoorwegtechniek door A.P. Berkhoudt (historisch)

  • 150 jaar seinen voor treinen door H.G. Hesselink

  • Spoorwegongevallen in Nederland 1839-1993”, Jongerius, 1993


Duits

  • Verkehrssischerung. Fricke/Pierick. ISBN 3-519-05020-X

  • Verkerhrssicherungstechnik, Fenner/Naumann. ISBN 3-89578-047-2

  • Handbuch der ESTW-Funktionen, die Sicherungsebene im Elektronischen Stellwerk, Hans-Joachim Zoeller, ISBN 3-87814-802-X

  • Die CENELEC-Normen zur Funktionalen Sicherheit (Duits/Engels), ISBN 10: 3-7771-0353-5

  • http://www.joernpachl.de/lit.htm


Frans

  • La Signalisation Ferroviaire, Roger Retiveau.


IRSE Green Booklets

De website van Wim Coenraad vermelde het volgende over de IRSE Green Booklets. Wie zoekt op de IRSE-site of elders op internet kan ze wellicht nog vinden.

 

De IRSE Green Booklets zijn kleine tekstboekjes die diverse onderwerpen van de (UK) Railway signalling praktijk behandelen. Het boek "100 years of Railway signalling and communications" vertelt in hoofdstuk 3.4.3. dat de eerste 13 in de serie in 1949 en 1950 zijn gepubliceerd als verslagen van lezingen over de onderwerpen die de syllabus vormden voor de eerste versie van het IRSE professional examen dat werd gehouden in mei 1946.

Ze zijn meestal al iets gedateerd en de voorraad raakte langzaamaan op. De IRSE UK online store bevat een aantal gecombineerde reprints van deze deeltjes waarvan de title begint met "British Railways Signalling Practice", met gevarieerd gekleurde kaften.

 

Onderstaand de lijst van originele uitgaven

 

IRSE_Green_Book_-_No_1_Principles_of_the_Layout_of_Signals_(British_Practice)_-_1949

IRSE_Green_Book_-_No_2_Principles_of_Interlocking_(British_Practice)_-_1949

IRSE_Green_Book_-_No_3_Mechanical_and_Electrical_Interlocking_(British_Practice)_-_1949

IRSE_Green_Book_-_No_3_Mechanical_and_Electrical_Interlocking_(British_Practice)_-_reprint_1963

IRSE_Green_Book_-_No_4_Single_LIne_Control_(British_Practice)_-_1950

IRSE_Green_Book_-_No_5_Principles_of_Power_Point_Control_and_Detection_(British_Practice)_-_1950

IRSE_Green_Book_-_No_5_Principles_of_Power_Point_Control_and_Detection_(British_Practice)_-_1968

IRSE_Green_Book_-_No_6_Signalling_Relays_(British_Practice)_-_1951

IRSE_Green_Book_-_No_6_Signalling_Relays_(British_Practice)_-_Reprint_1976

IRSE_Green_Book_-_No_7_Signal_Control_Circuits_(British_Practice)_-_1951

IRSE_Green_Book_-_No_7_Signal_Control_Circuits_(British_Practice)_-_Rev_1968

IRSE_Green_Book_-_No_8_Typical_Selection_Circuits_(British_Practice)_-_1951

IRSE_Green_Book_-_No_8_Typical_Selection_Circuits_(British_Practice)_-_1968

IRSE_Green_Book_-_No_9_Track_Circuits_(British_Practice)_-_1951

IRSE_Green_Book_-_No_10_Mechanical_Signalling_Equipment_(British_Practice)_-_1952

IRSE_Green_Book_-_No_10_Mechanical_Signalling_Practice_(British_Practice)_-_1976

IRSE_Green_Book_-_No_11_Railway_Signalling_Power_Supplies_-_1952

IRSE_Green_Book_-_No_12_Block_Instruments_(British_Practice)_-_1952

IRSE_Green_Book_-_No_13_Train_Describers_(British_Practice)_-_1952

IRSE_Green_Book_-_No_14_Multiple_Aspect_Signalling_(British_Practice)_-_1958

IRSE_Green_Book_-_No_14_Multiple_Aspect_Signalling_(British_Practice)_-_1963

IRSE_Green_Book_-_No_15_Circuits_for_Colour_Light_Signalling_-_1969

IRSE_Green_Book_-_No_16_Holding_the_Route_-_1964

IRSE_Green_Book_-_No_17_Track_And_Lineside_Signalling_Circuits_in_AC_Electrified_Areas_(British_P

IRSE_Green_Book_-_No_18_Principles_of_Relay_Interlocking_and_Control_Panels_-_1961

IRSE_Green_Book_-_No_18_Principles_of_Relay_Interlocking_and_Control_Panels_-_Reprint_1971

IRSE_Green_Book_-_No_19_Route_Control_Systems_(L.T._Practice)_-_1963

IRSE_Green_Book_-_No_20_Route_Control_Systems_(WBAndS_Co)_-_1961

IRSE_Green_Book_-_No_21_Route_Control_Systems_AEI-GRS_-_1961

IRSE_Green_Book_-_No_22_Route_Control_Systems_-_The_SGE_1958_Route_Relay_Interlocking_System_-_19

IRSE_Green_Book_-_No_24_Automatic_Warning_Systems_of_Train_Control_and_Train_Stops_-_1964

IRSE_Green_Book_-_No_25_Level_Crossing_Protection_-_1961

IRSE_Green_Book_-_No_26_Remote_Control_of_Railway_Signal_Interlocking_Equipment_-_1967

IRSE_Green_Book_-_No_27_Signalling_the_Layout_British_Railways_Practice_-_1975

IRSE_Green_Book_-_No_28_Route_Control_Systems_London_Transport_Practice_-_1981

IRSE_Green_Book_-_No_29_Solid_State_Interlocking_-_1988



Opmerkingen


bottom of page