Uitgave: Filosofie, principes, functies en systemen voor de Nederlandse spoorwegbeveiliging [2012]
- 14 mei
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 8 okt
Aanleiding voor deze uitgave.
Spoorwegbeveiligingssystemen hebben tot doel risico's voor het railverkeer uit te sluiten.
Door discussie met elkaar en in eigen werkomgeving en het lezen en analyseren van oude en meer recente documenten is bovenstaande uitgave ontstaan. Het resultaat noemen we de filosofie van beveiligen van het railverkeer in Nederland, d.w.z. de theorie van het elimineren of beperken van risico's van potentieel gevaar in de life cycle van spoorwegbeveiliging. Van de filosofie worden de beveiligingsprincipes afgeleid.
Die risico's volgen uit de kenmerken van railverkeer: een geleid verkeerssysteem met voertuigen met hoge massa, zich voortbewegend met stalen wielen op stalen spoorstaven. De voertuigen kunnen niet zelf hun weg kiezen en dus conflicten niet uit de weg gaan. Fouten in het geleidingssysteem zouden kunnen leiden tot ontsporingen. Remwegen zijn in het algemeen langer dan de afstand die de bestuurder van het voertuig kan overzien, zodat het zogenaamde rijden op zicht is uitgesloten. De belangrijkste risico’s zijn ontsporen van treinen en het botsingen met andere treinen, kruisend verkeer en werkenden in het spoor.
Filosofie, principes, functies en systemen voor spoorwegbeveiliging
De IRSE heeft tot doel de kennisontwikkeling van medewerkers in de beveiligingsbranche in Nederland te bevorderen. De teksten zijn opgesteld door experts, samen met experts in ontwikkeling. Hierop kan worden teruggevallen als basis voor het werk in het vakgebied.
Zie:











Opmerkingen