ATB+ en ATBL
- 31 aug
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 21 okt

Systeembeschrijving
ATB+ baanapparatuur
ATB+ (ook: ATBM) is een toevoeging aan ATB Nieuwe Generatie (ATBNG) en wordt gebruikt om op trajecten met ATB Eerste Generatie (ATBEG) de in de boordapparatuur ingestelde maximumsnelheid tijdelijk te kunnen verhogen van 140 naar 160 km/h.
Deze toegevoegde functie alleen beschikbaar op de middensporen van de Schiphollijn (Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp) om de PBKA-treinstellen (Parijs, Brussel, Keulen, Amsterdam*) 160 km/h te kunnen laten rijden, de ontwerpsnelheid van de baan. Op de rest van het net is de maximumsnelheid voor ATB begrensd op140 km/h. Het baansignaal bestaat dan uit de ATBEG-code 96 en via de ATBNG-bakens wordt het speciale ATB+-opschakeltelegram gegeven. Daartoe zijn in de baan ATBNG-bakens geïnstalleerd. Bij ontvangst van dit telegram verhoogt de treinapparatuur de maximum toegelaten snelheid naar 160 km/h.
*N.B. De technische uitrusting van de PBKA-treinstellen is geschikt voor alle spanningssystemen, treinbeïnvloedingssystemen en communicatiesystemen op de trajecten tussen genoemde hoofdsteden, zowel de conventionele sporen als de hogesnelheidslijnen.
ATBL-treinapparatuur

De TGV PBKA is uitgerust met ATBL, Indusi/LZB en TVM430/KVB. ATBL bevat zowel ATB als TBL functies (zie ook de folder hiernaast). ATBL combineert ATBEG, ATBNG, ATB Vv en TBL als specifieke software applicaties. ATBL-treinapparatuur kan naast ATBEG-informatie dus ook ATBNG-informatie uit het spoor ontvangen. De PBKA heeft voor elke cabine één ATBL-kast. De kasten kunnen onderling geen informatie uitwisselen. De ATBL treinapparatuur bestaat onder meer uit:
een ATBL-kast, waarin zich drie computers bevinden;
antenne voor ATBNG (wordt ook voor TBL2 gebruikt);
opneemspoelen voor ATB fase 4;
cabineapparatuur (gedeeltelijk gemeenschappelijk met andere einbeïnvloedingssystemen);
snelremcircuit;
Buiten Bedrijf schakelaar (Z-ATBL);
8-standen schakelaar voor de instelling van het beschikbare “remvermogen” (Z-BG(IS)).

Het snelheidssignaal wordt verkregen van een centraal snelheids- en meetsysteem (ATESS), er is voor de ATBL geen aparte asgever. Buiten Nederland is een buitenlands beïnvloedingssysteem actief. De ATB is dan in de toestand “waakzaam buitenland”. Na het inzetten van de stuurstroom, het kiezen van 1500V NS (of 25 kV LN) bovenleidingsspanning en het selecteren van de stroomafnemer, komt de ATBL- apparatuur in de ATB-1e generatie stand (initialisatie). De treingegevens worden ingevoerd volgens de Data-invoer procedure. Bij het passeren van het eerste baken van ATBNG zal de apparatuur naar Nieuwe Generatie schakelen. Op de stuurtafel is een extra gele lamp met aanduiding '14' (140 km/h) aanwezig; de groene lamp licht pas op bij het actief worden van ATBM+ (160 km/h). Als geen baken wordt gepasseerd zal ATBEG generatie actief blijven. Nadat een afstand van maximaal 10 meter is afgelegd wordt de initiële selectie bevroren: dit wil zeggen dat door middel van de bovenleidingsspanningskeuze niet meer van beïnvloedingssysteem kan worden gewisseld. Dit kan bij stilstand nog wel via de zogenaamde handmatige selectie. Hiervoor dient de trein stil te staan en de rijrichtingkruk in de neutrale positie te staan. Door tegelijkertijd de knoppen ATBL en SOS-ATB te drukken wordt ATB actief.
Meer over ATBL en bijbehorende context is hier te lezen.





Opmerkingen