Grendels en sloten
- 27 aug
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 23 okt
Overzicht
Wie bewijsmateriaal zoekt voor het feit dat spoorwegtechnologie een zeer traditioneel technologisch vakgebied is met veiligheidsprincipes en degelijke techniek en een lang bestaan, vind in dit hoofdstuk de bevestiging daarvan.
Handbediende wissels, spoorafsluitingen en brugbeveiligingsinrichtingen kunnen worden vastgelegd met sloten en met grendels.
Onderscheiden worden (zie Geschiedenis: Cursus TA - Buitenapparatuur):
de zekerheidssloten;
de krukzekerheidssloten;
de sleutelrelaiskastjes;
de sleutelvergrendelkasten;
de elektrische grendels.

Elektrisch grendel, foto Klassiekebeveiliging.com
De elektrische grendels zijn te onderscheiden in:
grendels die slechts kunnen worden bediend met medewerking van een
bedieningspost;
grendels die zonder medewerking van een bedieningspost worden bediend.
De stand waarin wissels spoorafsluitingen en brugbeveiligingsinrichtingen vastgelegd zijn
is de normale stand.
Beschrijving
Er bestaan verschillende mogelijkheden voor de bediening van wissels. Handbediende, dus niet-centraal (op afstand) bediende wissels mogen, door hun constructie, alleen met lage snelheid bereden worden en worden daarom vooral toegepast op rangeer en opstelterreinen. In een aantal gevallen is een handbediend wissel opgenomen in een spoor dat voor treinverkeer gebruikt wordt. In dergelijke gevallen wordt een tongencontroleur geplaatst en de bediening beveiligd door middel van een grendel. In dat geval kan het wissel alleen lokaal bediend worden als het grendel door de treindienstleider "gegeven" is en kunnen geen rijwegen meer over dat wissel ingesteld worden of, in het automatische blokstelsel, toont het sein ervoor rood.
Aandrijving, detectie en vergrendeling kunnen wordt dan lokaal gedaan. Bediening en signalering van de veilige berijdbaarheid is meestal geïntegreerd met het rijwegproces van de emplacementsbeveiliging. Waar railvoertuigen zonder rijwegprocessen geïmplementeerd in een emplacementsbeveiliging rijden, zoals bij trams of op opstelterreinen, kan de bediening/aandrijving lokaal bij het wissel plaatsvinden, maar, bijv. uit efficiencyoverwegingen ook gecentraliseerd worden.
Veel meer informatie is te vinden in onderstaande documenten.





Opmerkingen