top of page
IRSElogo-horizontal.png

Cursus VBBS

  • 30 sep
  • 1 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 20 okt

Waarom werden VBBS systemen ontwikkeld?

Door de steeds stijgende kosten en het dalend aantal passagiers stonden bepaalde lijnen op het punt gesloten te worden. De minister heeft destijds echter, uit maatschappelijk oogpunt, de opdracht gegeven deze lijnen toch in stand te houden. De oplossing hiervoor wordt grotendeels in personeelsbesparing gezocht. De conducteur kreeg een kaartjesautomaat om in de trein plaatsbewijzen te verkopen, waardoor minder lokettisten nodig zijn. Door het VBBS-systeem heeft men enerzijds geen blokwachters meer nodig, zodat ook op dit personeel bespaard kon worden, en anderzijds is er sprake van een modernere vorm van beveiliging, al dan niet op afstand bediend.


Types VBBS

Er zijn drie types VBBS:

 

ree

  1. Ter Plaatse Bediende Relais Beveiliging (TPRB)

    De machinist bedient het uitrijsein door middel van een sleutel. Er kan bij dit systeem alleen gekruist worden. De tekeningen zijn hieronder apart bijgevoegd. Dit systeem is niet meer in gebruik.

  2. Vereenvoudigde Centrale Verkeersleiding met automatische wissels (VCVL met automatische wissels). ln grote lijnen gelijk aan bovengenoemd systeem. In principe wordt echter door een treindienstleider vanuit een post bediend, waardoor gekruist en doorgereden kan worden. De tekeningen zijn hieronder apart bijgevoegd.

  3. Vereenvoudigde Centrale Verkeersleiding met bediende wissels (VCVL met bediende wissels). De treindienstleider kan zelf de wissels bedienen. Verder identiek aan bovenstaande systemen. Hierdoor kan gekruist, doorgereden en gepasseerd worden. De tekeningen zijn hieronder apart bijgevoegd.


Opgemerkt wordt dat CVL vervangen is door modernere systemen.


Cursusboek


TPRB - tekeningen


VCVL-tekeningen


Bronnen en Links:


Opmerkingen


bottom of page