Botlekbrug, bouwen van een veilig spoor: video met presentatie
- 14 feb 2023
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 22 okt

Ronald Bresser van ProRail neemt ons mee in het proces van het bouwen van een spoor over de Botlekbrug. Aan de hand van veel foto’s en plaatjes wordt uitgelegd welk werk er is verzet om de trein veilig over de brug te laten rijden. En dat is niet alleen de techniek!
Om dit te realiseren hebben Rijkswaterstaat en ProRail samengewerkt. Over de diepzeevaarroute had (en heeft) de Havenmeester van Port of Rotterdam de zeggenschap. Tijdens de presentatie zal ook de rol van treinbeveiliging aan de orde komen.
Inhoud
De brug
Raakvlakken met spoor
Wijzigingen tijdens realisatie spoor
Proefbedrijf
Veel fotos
De Botlekbrug – paar feiten
De Botlekbrug is de grootste hefbrug van Nederland. Om een trein over de brug te laten rijden is er een interface tussen treinbeveiligingen een de installatie van de brug. Aan de hand van veel foto’s wordt de treinbeveiliging en de brug installaties toegelicht. Tijdens een brugbeweging wordt;
5000 ton aan gewicht per brugdek, totale oppervlakte gelijk aan een voetbalveld, en 5000 ton aan contragewicht in 90 seconden 35 meter in de lucht geheven door 4 aandrijvingen, 1 per hoekpunt gelijktijdig gestuurd en afgeregeld
6 grendels per brugdek variërend van 6 tot 9 ton drukken elk met 300 ton het brugdek op de opleggingen in +- 30 seconden
Ronald Bresser is werkzaam bij ProRail als Technisch manager bij grote Infraprojecten. Ronald is sinds 1996 werkzaam in de treinbeveiligingstechniek en is gedurende zijn loopbaan onder andere betrokken geweest bij de aanleg van de Betuweroute (ERTMS level 1 en 2), Maasvlakte 2, Theemswegtracé, Rotterdam Metro Beneluxlijn en nog veel meer. Naast zijn werk is hij vrijwilliger bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij.
Download hier de presentatie:




Opmerkingen