top of page
IRSElogo-horizontal.png

Relais

  • 31 aug
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 15 okt

Inleiding

Op deze pagina’s komen korte beschrijving van relaistypen die in Nederland gebruikt worden of in het verleden gebruikt zijn. Het NS beveiligingssysteem maakt gebruik van veiligheidsrelais (B-relais) en stuurrelais (J-relais). Relais zijn in feite elektromagnetisch bediende schakelaars met meerdere contacten die, al naar gelang de bekrachtigingsspoelen al of niet door stroom worden doorlopen, twee standen kunnen innemen; te weten: aangetrokken/bekrachtigd/op, resp. afgevallen / onbekrachtigd / af (om de meest gebruikelijke synoniemen voor elke stand te noemen).


Een uitgebreide beschrijving van veiligheidsrelais voor het gebruik bij spoorwegen en de toepassingsvoorwaarden is te vinden in de publicatie “Use of Signaling Relays” geschreven door de Signaling Experts Group van de UIC die we hier af en toe zullen citeren. Daarnaast is de UIC norm (leaflet/fiche) 736 relevant, evenals de normen EN61810-1, EN5-2-5, EN50578 en EN62912. Het UIC rapport bevat een uitgebreide referentielijst.

 

Non-vital

A-relais

A-relais werden gebruikt als stuurrelais in de NX en voor elektronische communicatiesystemen die relaishuizen die ver uit elkaar gelegen zijn met elkaar te koppelen. Quiktrol is een voorbeeld van zo'n communicatiesysteem. Emplacementen met één of meer relaishuizen voor de rijwegbeveiliging konden met dit systeem op afstanden bediend worden.

 

J-relais

J-relais werden gebruikt als opvolger van de A-relais in de voorbereiding en voltooingscrcuits va de NX en in de CVL

 

Vital

K relais

K-relais zijn zgn. shelfmounted vital relais, de voorgangers van de B-relais

 

B-relais

Het tot op heden meest- en nog steeds gebruikte beveiligingsrelais, zeker in Nederland. Zie verder onder B-relais.

 

K50 relais

Een (beroemd) beveiligingsrelais uit de Duitse school. Het is een UIC Type C relais. De contacten zijn ”Zwangsgeführt” d.w.z. dat als een bankcontact gemaakt is, de frontcontacten verbroken moeten zijn. De contacten kunnen wel lassen en het relais moet dus op afvallen gecontroleerd worden in de schakeling.

 

Bronnen en links


Opmerkingen


bottom of page