top of page
All Posts


Wat bedoelen we met seinwezen
Welkom op deze site waarop we proberen achtergrondinformatie met betrekking tot voornamelijk Nederlandse spoorwegbeveiligingssystemen en...
-
1 aug 202410 minuten om te lezen


Expeditie René van der Haar
Een expeditie te voet heeft veel parallellen met ERTMS. Een presentatie waarin parallellen met een voettocht van 3000 kilometer te voet op de Pacific Crest Train in Amerika. Voorbereiding, flexibiliteit en doorzettingsvermogen.
-
5 mrt 20241 minuten om te lezen
![Systeemmigratie naar ERTMS - lessen vanuit buitenland [video]](https://static.wixstatic.com/media/ff22ad_a7cc4421cf854a11a1c20b4cee8c55d6~mv2.png/v1/fill/w_443,h_250,fp_0.50_0.50,q_35,blur_30,enc_avif,quality_auto/ff22ad_a7cc4421cf854a11a1c20b4cee8c55d6~mv2.webp)
![Systeemmigratie naar ERTMS - lessen vanuit buitenland [video]](https://static.wixstatic.com/media/ff22ad_a7cc4421cf854a11a1c20b4cee8c55d6~mv2.png/v1/fill/w_305,h_172,fp_0.50_0.50,q_95,enc_avif,quality_auto/ff22ad_a7cc4421cf854a11a1c20b4cee8c55d6~mv2.webp)
Systeemmigratie naar ERTMS - lessen vanuit buitenland [video]
Systeemintegratie is van alle tijden. Traditioneel weten marktpartijen wel ‘hoe de hazen lopen’. Met de implementatie van ERTMS zijn er...
-
6 feb 20241 minuten om te lezen


Knalsein
Als een trein over de knalseincapsule rijdt ontploft deze; dat hoort de machinist en het is een opdracht tot het uitvoeren van een noodremming. Daarna mag de machinist niet verder rijden totdat hij daarvoor toestemming heeft gekregen.
-
6 dec 202310 minuten om te lezen
![Presidential visit [handouts]](https://static.wixstatic.com/media/ff22ad_608f2b22440646d7a9ec9da9438da814~mv2.png/v1/fill/w_445,h_250,fp_0.50_0.50,q_35,blur_30,enc_avif,quality_auto/ff22ad_608f2b22440646d7a9ec9da9438da814~mv2.webp)
![Presidential visit [handouts]](https://static.wixstatic.com/media/ff22ad_608f2b22440646d7a9ec9da9438da814~mv2.png/v1/fill/w_306,h_172,fp_0.50_0.50,q_95,enc_avif,quality_auto/ff22ad_608f2b22440646d7a9ec9da9438da814~mv2.webp)
Presidential visit [handouts]
IRSE-Nederland bestaat bijna 15 jaar. Vrijdag 22 september is het dan zover. Dit heugelijke feit combineren wij met het bezoek van de IRSE-president, de Presidential Visit van Steve Poshier . En daar laten we het niet bij, want er zijn interessante sprekers, een leuke aankleding en een lekkere toevoeging voor het netwerken met elkaar. Programma: Presentatie van de President | Lezing met discussie Kennisbehoud in de branche | Verleden en toekomst én de rol van IRSE ERTMS-prog
-
20 sep 20231 minuten om te lezen


Mechanische en Elektrische Beveiliging
Bij de mechanische beveiligingen worden wissels en seinen bediend vanuit handelinrichtingen. Het elektrische stelknoptoestel centraliseert een groter bediengebied.
-
19 jun 20233 minuten om te lezen


Treinseparatie
Deze functie die garandeert dat elk deel van de infrastructuur slechts door één enkele trein gebruikt kan worden.
-
22 mei 20235 minuten om te lezen
![Hanzelijn, de weg van kortsluiting tot herstel [video]](https://static.wixstatic.com/media/ff22ad_54c0269bd32e44a7a9ad9a464abbfce9f000.jpg/v1/fill/w_445,h_250,fp_0.50_0.50,q_30,blur_30,enc_avif,quality_auto/ff22ad_54c0269bd32e44a7a9ad9a464abbfce9f000.webp)
![Hanzelijn, de weg van kortsluiting tot herstel [video]](https://static.wixstatic.com/media/ff22ad_54c0269bd32e44a7a9ad9a464abbfce9f000.jpg/v1/fill/w_306,h_172,fp_0.50_0.50,q_90,enc_avif,quality_auto/ff22ad_54c0269bd32e44a7a9ad9a464abbfce9f000.webp)
Hanzelijn, de weg van kortsluiting tot herstel [video]
Een probleem in een onderstation van Tennet veroorzaakte een kortsluiting op de Hanzelijn. Wat er toen gebeurde had niemand voorzien. Sinds 11 december 2022 is de Hanzelijn gelukkig weer in gebruik, maar dat ging niet zomaar. Overal was schade en reparatie was een bijzondere opgave. En dat in tijden van materiaal- en personeelstekorten. Wat waren nu eigenlijk de consequenties? En hoe is het herstel opgepakt en uitgevoerd? In deze lezing worden wij van begin tot eind hierin me
-
22 mei 20231 minuten om te lezen


Rijweguitsluiting
Het uitsluiten van strijdige rijwegen is de taak van de emplacementsbeveiliging ofwel de functievervuller "interlocking".
-
22 mei 20232 minuten om te lezen


Rijwegintegriteit
Functie die garandeert dat rijwegen, de stukken spoor die voor een trein gereserveerd worden, veilig bereden kunnen worden.
-
22 mei 20233 minuten om te lezen


IRSE Fundamental Requirements for Train Control Systems
IRSE Fundamental Requirements for Train Control Systems beschrijven de algemene doelen van treinbesturingssystemen.
-
22 mei 20233 minuten om te lezen


Additionele systemen
Additionele beveiligingssystemen vullen de primaire beveiligingssystemen aan en zijn er om de minder grote risico’s op te vangen.
-
18 mei 20233 minuten om te lezen


Treinbeheersing
Beheersingssystemen worden gebruikt voor het regelen van het treinverkeer.
-
17 mei 20231 minuten om te lezen


Beveiliging van beweegbare bruggen
Tussen een beweegbare brug en een daarvoor geplaatst sein bestaat een zodanig verband dat als dit sein voorbijrijden toestaat, de brug in de juiste stand is vastgelegd.
-
17 mei 20233 minuten om te lezen


Frans Baud
ir François (Frans) Marie Baud FIRSE werd geboren op 20 januari 1935 in Schaarsbergen. Deel van zijn jeugd bracht hij door in Wassenaar...
-
11 mei 20231 minuten om te lezen


De evolutie van Object Controllers
Object controllers (OC) maken een wezenlijk onderdeel uit van het toekomstige Central Safety System voor ERTMS. Maar welke functie vervult een OC en welke subsystemen zijn hierbij betrokken? Hoe is een OC opgebouwd? Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken tussen Eulynx en OC ? Wat zijn de visies van inframanagers met betrekking tot OC in hun domeinen? Object controller Pilz De firma Pilz is één van de bedrijven die innovatieve oplossingen voor OC op de markt gaan brengen. Ja
-
8 mei 20231 minuten om te lezen


Werkplekbeveiliging
Voor wat betreft de veiligheid wordt de aanwezigheid van werkenden gelijk gesteld met de aanwezigheid van treinverkeer.
-
7 mei 20234 minuten om te lezen


Op weg naar automatisch rijdende treinen
Presentatie door Jorgen Heinrich en Jeroen Lebouille Inhoud: Waarom is ATO zo moeilijk te implementeren? ATO in Nederland ATO voor freight op de Betuweroute ATO GoA4 op de Betuweroute ATO - Automatic Train Operation Geschiedenis ATO Waarom blijft de implementatie van ATO uit? Onze analyse ATO en Safety Safety lijkt het grootste struikelblok Safety als argument En nu? Download de handouts hieronder.
-
3 apr 20231 minuten om te lezen


ProRail neemt het voortouw bij verbetering van remcurves
Hoe zorg je ervoor dat een zware goederentrein vloeiend afremt van 100 naar precies 80 kilometer per uur? Dat is niet zo gemakkelijk en vergt complexe berekeningen. Mede dankzij ProRail’ers Maarten Bartholomeus en Jelle van Luipen komt binnenkort overal in Europa een verbeterd rekenmodel voor remcurves beschikbaar. Agenda Issue met remmen naar doelsnelheid Voorgestelde verbetering Testen verbetering => simulatie Resultaten Discussie Martin Nusselder worden we door
-
23 mrt 20231 minuten om te lezen


Zichtbaarheid Lichtseinen
Zichtbaarheidseisen voor seinen borgen dat de machinist door seinen gegeven informatie goed interpreteren.
-
6 mrt 20233 minuten om te lezen
bottom of page

