Programma 2017-2018

Het programma voor het seizoen 2017-2018 is geactualiseerd!

Locatie EUlynx lezing op 13 december 2017

Schermafdruk 2017-11-14 11.06.29
De EULynx lezing op 13 december 2017 vindt plaats bij Movares in het auditorium.

Movares,
Daalse Plein 100
3511SX Utrecht

PoRail Datalab lezing voor Jonge Leden

spoorbrug_bij_zutphen_1280x853px_e_nr-3349
(Meettrein, foto Prorail)

Op 2 november vindt een event speciaal voor jonge leden plaats: een presentatie door Paul van der Voort (Programmamanager afdeling Innovatie van ProRail) over het ProRail Datalab.

Start 10 jarig lustrum viering

Op 25 januari 2018 komt Peter Symons de IRSE president, bij ons op bezoek voor een van de lezingen in zijn Presidentieel Programma: “Potential effects of ‘Brexit’ on signalling and control systems” door Andrew Simmons (Network Rail, Digital Railway). Peter Symons zal later die dag een stuk van de IRSE International Technical Committee "Technological Drivers for Change" presenteren.

Op deze dag willen we ook de activiteiten ter gelegenheid van ons 10 jarig bestaan starten. Het belooft een mooi progamma te worden. Houdt deze plek in de gaten!

We ontmoeten elkaar in het spoorwegmuseum, locatie “bedrijfsschool” voor de plenaire sessie, en “de remise” (in tentoonstellingsruimte) voor het diner.

EUlynx presentatie

EULynx logo

Save the date: 13 december 2017, Utrecht, n.t.b.
Op 13 december komt Frans Heijnen ons bijpraten over het EULynx project. “The Next generation Signalling Strategy for Europe”. Maarten vd Werf zal een deel van de presentatie voor zijn rekening nemen. Interessant om zo ook de visie van ProRail te zien.

Houdt onze EULynx programma pagina in de gaten voor meer details.

ToPP Verslag

"Houston, We have a problem..."
Wie kent deze iconische en historische woorden niet.
Maar waar komen ze eigenlijk vandaan?

Wij leerden het antwoord tijdens de afgelopen IRSE lezing over ToPP (Treinbeveiliging op Peil met Procesveiligheid)
De lezing werd verzorgd door Robert Taen van Apollo 13 Consult.
Daar hebben we het antwoord: Apollo 13 dus!
Die kwam in problemen nadat er twee dagen na lancering een zuurstoftank ontplofte en men 'schipbreuk' leed
Door de aangekoppelde maanlander voor andere zaken toe te passen, kwam met toch weer veilig terug op aarde

De hierbij toegepaste en geleerde lessen 'procesveiligheid' werd later leidend voor deze veiligheid principes
Hoe kunnen we leren van fouten en hoe kunnen we als keten hierbij beter presteren.
Bij Treinbeveiliging ontstond deze 'noodzaak', toen iemand de vraag stelde; "Wat als Frans met pensioen gaat?"
Het antwoord op die vraag, en welke Frans bedoelde men eigenlijk ligt besloten in de kennis van de aanwezigen.

Graag tot een volgende keer !!!!

Nog 2 nabranders (Apollo 13):
1) Gezien de huidige problematiek in Houston, kan de overheid aldaar wellicht ook ToPP systematiek gebruiken. Eerst denken, dan pas asfalteren Winking
2) Wij danken Arcadis en Martin Zweers in het bijzonder voor de gastvrijheid en beschikbaarheid op deze korte termijn. Het was ToPP

Leren van Fouten

Ons volgende evenement wordt gehouden op de volgende tijd, datum en locatie:

Donderdag 28 september 2017 van 16:00 tot 19:00

Arcadis Nederland B.V.
26 Piet Mondriaanlaan
3812 GV Amersfoort
Nederland

16:00 Ontvangst, koffie/ thee
16:30 Start lezing
17:30 Borrel/napraten/netwerken
19:00 Einde


De lezing


De spoorsector streeft al een aantal jaren naar het versterken niveau 4/5 op de veiligheidscultuurladder. In dit kader loopt er sinds 2014 het zogenaamde ToPP programma (Treinbeveiliging op Peil met Procesveiligheid). Dit programma is een uniek samenwerkingsverband tussen ingenieursbureaus, aannemers en ProRail met als doel de veiligheidscultuur in de keten te versterken. Eén van de speerpunten van het programma is leren van fouten. In dat kader is de zogenaamde Praktijkgroep opgericht waarin Ingenieursbureaus op een open en blamefree manier fouten met elkaar delen, onderliggende patronen bespreken en verbeteractiviteiten ontplooien.

Aanmelden voor leden uitsluitend via de link in de verzondenemail.
 

Planning activiteiten

Omdat, zoals iedereen nu wel in de pers gelezen zal hebben, er wat vertraging is ontstaan bij de ombouw van de Hoekse Lijn, denken we dat we het programma voor september en oktober wat zullen moeten herschikken. In verband met de vakantie hebben we nog niet alle opties op een rijtje. Hieronder, onder voorbehoud, de nieuwe planning.


September 2017
TOPP, delen van fouten gemaakt tijdens het ontwerpen van beveiligingsinstallaties
November 2017
Lagerhuis discussie
December 2017
EULYNX
11de Januari 2018?
Nieuwjaarsborrel incl. partner, toelichting IRSE plannen 2018
25/26 Januari 2018
Presidential visit
Februari 2018
RET/Bombardier, Hoekse lijn. Mixed use van het spoor. Aansluiten op het systeem van een andere leverancier
Maart 2018
CBTC Amsterdam, ervaringen vanuit een groot project
April 2018
PVT, de stand van zaken
Mei 2018
ALV + lustrum event
Juni 2018
risico's ERTMS roll-out
September 2018
Effecten EMC op de "nieuwe" systemen